Právě probíhá VALENTÝNSKÁ SOUTĚŽ na našich sociálních sítích! Přidejte se i VY!

Koordinátorka na svatbu - ano, nebo ne? Osobní zkušenosti

Svatební koordinátorka je osoba, která pomáhá plánovat a organizovat svatbu, a také se stará o průběh během samotného „dne D“. Tuto roli mohou plnit buď rodinní příslušníci nebo profesionální koordinátoři. Podívej se na výhody a nevýhody této služby, aby ses snadněji rozmyslela. Na konci článku si můžeš přečíst i mé osobní zkušenosti.


Výhody svatební koordinátorky


  • Pomáhá šetřit čas a úsilí nevěsty a ženicha, aby se mohli věnovat svému vzájemnému partnerství a přípravám na svatbu.

Některé nevěsty si chtějí udělat vše samy, nerady nechávají práci na druhých. Jsou ale i nevěsty, které jsou pracovně velmi vytížené, nebo mají doma malé děti a nebo si i přípravy chtějí udělat více příjemné a bez stresu. V tomto případě je vhodné si najít zkušenou koordinátorku/koordinátora a vše nechat na nich. Nevěsty navíc mnohdy nedohlédnou do všech detailů svatby a časová náročnost je může překvapit. Bude toho potřeba zajistit a připravit mnohem více, než se na první pohled zdá. Od výběru místa, květin (a že nejde jen o kytici pro nevěstu), až po sladký bar a poslední cedulku na svatebním stole.


  • Dokonale naplánuje všechny detaily svatby a koordinuje, aby se minimalizovalo riziko chyb nebo komplikací během svatby.

Poslední dny před svatbou je potřeba vše zkontrolovat, aby se v den svatby nestalo nějaké nedorozumění. Tyto dny už nevěsty bývají trošku ve stresu a zodpovědný člověk je v tuto chvíli k nezaplacení.


  • Stará se o komunikaci s dodavateli a operativně řeší situace v průběhu svatby, aby se nevěsta a ženich mohli věnovat svým hostům.

V den svatby je potřeba koordinovat nejen svatebčany, ale i program, catering, fotografa, prstýnky, květiny apod. Mnoho nevěst ti po svatbě řekne, že jim ten den rychle utekl a mrzí je, že měly málo času na své blízké. Koordinátorka ti toho času dost ušetří a ty se můžeš v klidu bavit s přáteli a rodinou. Svatební koordinátorka má navíc spoustu zkušeností s konkrétními dodavateli, a tak ti může pomoci i s jejich výběrem.


Nevýhody svatební koordinátorky


  • Zvyšuje celkové náklady svatby.

Tato položka sahá až do desítek tisíců. Byla jsem na svatbách bez koordinátorů a svatby byly stejně krásné. Jen nevěsta musela “zapřáhnout” i své kamarádky a rodinu, aby jí v den svatby pomohli s organizací. Ale ti to vždy dělali velmi rádi a ochotně.


  • Nevěsta a ženich ztrácejí kontrolu nad svatbou.

Když předáváš plánování svatby na jinou osobu, musíš počítat s tím, že některá drobná rozhodnutí udělá za tebe. Tam přirozeně vznikne situace, kdy ty a tvůj snoubenec byste se rozhodli jinak a je pozdě to vzít zpět. Vše ale záleží na společné komunikaci - lze tomu snadno předejít.


  • Koordinátorka svatby není nutností pro každou svatbu.

Koordinátorské služby jsou občas označovány jako “nutný trend”, bez kterého svatba není tak velkolepá. Není to však pravidlem a určitě to nerozhoduje o tom, zda svatba bude krásná nebo ne. Je to osobní volba a záleží na individuálních potřebách a preferencích páru.


Osobní zkušenosti se svatebními koordinátorkami


Když se řekne koordinátorka svatby, vzpomenu si na pár svateb, na kterých jsme byli. Sama jsem koordinátorku neměla, pomáhala mi hodně rodina a já sama (dříve jsem se živila pořádáním společenských akcí pro širší veřejnost jako jsou plesy nebo festivaly) a myslím, že má svatba na tom určitě neutrpěla žádné škody.


Jedna svatba mi s koordinátory přišla až moc strojená a umělá. Dodnes si pamatuji, že na svatbě jedné rodinné známé byly hned 3 koordinátorky. Bohužel zasahovaly do chodu svatby až moc a často nás a program působil nepřirozeně, tzv. „povinná zábava”. Na další svatbě, kde těhotná kamarádka měla koordinátorku, se organizační kompetence přesunuly na mne a nevěstinu sestřičku.


Od svých kamarádek jsem ale slyšela i spoustu pozitivních zkušeností se svatební koordinátorkou. Pochvalovaly si zejména klid a pohodu, ve které byly až do svatebního dne. Prý dokonce večer před svatbou seděli se snoubencem na terase, popíjeli drink a jen po očku sledovali, jak koordinátorka se svým týmem vše perfektně připravuje. 


Napadá mě proto ještě jedna rada na konec: Zjisti si, kolik času budeš mít na přípravy na vybraném svatebním místě. Restaurace chtějí mít většinou otevřeno co nejdéle pro své běžné hosty. Na přípravy a následný úklid máš tak většinou noc před svatbou a noc po ní. A úklid je to poslední, co chceš o svatební noci řešit.


Určitě je důležité vybírat koordinátory na základě osobního doporučení a poté dát na svůj pocit z každé schůzky. Tato osoba se pro tebe stane pravou rukou a je třeba, abys ji plně důvěřovala a nechala za sebe občas rozhodovat.


Přeji mnoho štěstí při výběru a doufám, že jsem ti aspoň trošku pomohla s dalším svatebním tématem. 

Tvá Lily